Vidar hittade tillbaka till skolvärlden

Hans CV är proppfullt. Han har haft ett knippe prestigefyllda digitala designuppdrag. Ändå har Vidar Korneliussen återvänt till sin lärartjänst på Thoren Innovation School.
– Jag saknade lärandet och den kommunikation man har med eleverna, säger han. 

Vidar Korneliussen utbildade sig till grafisk designer på Westerholms School of Communication i Oslo på 1990-talet. 2019 är hans CV sprängfyllt av de jobb och uppdrag han samlat på sig genom åren.
– Jag jobbade som AD i ganska många år men jag gillar att lära mig nya saker och utveckla mig så jag har gått vidare till 3D, och har jobbat mycket med UI och UX, säger han.

Nu är Vidar Korneliussen lärare i webbutveckling, animation och digitalt skapande på Thoren Innovation School. Han började på TIS 2015 och jobbade fram till 2017, då han lämnade för att designa en självkörande konceptbil för Volvo.

Men trots en fin tjänst i den lukrativa företagsvärlden är nu Vidar tillbaka på Thoren Business School.

– Det viktigaste för mig är att kunna jobba med det man verkligen brinner för. Jag saknade lärandet och saknade den kommunikationen som man har med eleverna. Det var det som gjorde att jag kände att jag ville tillbaka hit och speciellt Thoren Innovation School, för de har så pass bra fokus att vi ska vara i framkant av teknologin som finns nu i dag och som finns om ett år. Och det är det jag tycker är otroligt härligt att jobba med.

Han har dock fortfarande ett ben kvar ute i verkligheten då han driver ett par projekt (3D-animation och webb) vid sidan av lärarjobbet.

– För mig är det superviktigt, annars kan man lätt bli off. Att man jobbar med det man undervisar i är för mig jätteviktigt för utveckla mig själv och eleverna, säger han.

På Thoren Innovation School får han även möjlighet att dela med sig av sina erfarenheter till företaget på andra plan.

– Det tycker jag är lite kul och en av de saker som gör att man vill arbeta här. Jag håller på nu med en VR-upplevelse som ska användas på både öppet hus och mässor. Jag håller också på med en realityapp som också ska kunna användas. Det är för att man ska kunna visa upp den teknologin och vad eleverna får jobba med när de kommer hit, säger han.