Erik – ingenjören som blev lärare

Han utbildade sig till ingenjör i elektroteknik. Men jobbet var inget för honom. Nu har Erik Pihl hittat hem på Thoren Innovation School.
– Att bli lärare är det bästa jag gjort, säger han. 

Det var under sitt examensarbete som Erik Pihl insåg att han – trots att han gillade ämnet – nog inte ville jobba som ingenjör i elektroteknik. Han funderade på vad han skulle kunna nyttja sina kunskaper till i stället och valet föll på lärare. 
– Att vara lärare passar mig som handen i handsken, mycket bättre än ingenjör. Jag är glad att jag läste till ingenjör men också glad att jag bytte bana. Jag har lätt för mig att lära mig saker teoretiskt och tycker också jag är bra att lära ut det jag kan och brinner för, berättar han.

Erik undervisar nu i programmering, dator och nätverksteknik, datateknik och kommer snart att hjälpa till i elektromekanik och elektronik med mikrodatorteknik. Han brinner för sina ämnen.

– Det är inga hokus pokus-ämnen som filmkunskap utan ämnen som kan göra nytta. Både IT-  och elektronikbranschen är stor och det är en väldig brist på elektriker och elektronikingenjörer så det känns bra att utbilda dem som ska jobba med det, säger Erik som även har en roll som advisor på Thoren Innovation School. 

– Vi är en grupp på fyra personer som hjälper eleverna både individuellt och i grupp. Det känns bara väldigt bra liksom, man märker att det du gör, det kan vara att du hjälper en specifik elev en halvtimme i veckan, kan avgöra om de klarar kursen eller inte. Jag gillar att jobba med ungdomar och ”tjöta” lite med dem, jag är ganska chill och social och det tror jag uppskattas av eleverna, även om man så klart får vara på dem ibland, säger Erik Pihl – ingenjören som bytte bana och som nu stortrivs på Innovationsgymnasiet.