Gustavs passion för försäljning gör gott i världen

Ett vitare leende och ett brinnande intresse för försäljning. Gustav Lundins näsa för affärer och e-handel har blivit en stor succé. I veckan vann han dessutom ”Best business potential Award” i Kaunas, Litauen.

Hans UF-företag Cocosmile, som säljer tandborstar av bambu med en tillhörande burk tandblekningsmedel, har hittills inbringat över 200 000 kronor.

Gustav Lundin går tredje året på ekonomiprogrammet på Thoren Business School i Gävle och har med sitt UF-företagande hittat en genre och en nisch som onekligen slagit väl ut på marknaden.

Framgången är inte enbart sprungen ur en slump, utan snarare följden av en noggrann och systematiserat kontroll av vår omvärld. Via nätet och olika forum följer han de säljtrender som råder och via affärskontakter fick han till sist tipset att sälja organiskt tandblekningsmedel gjort av kokosskal och tandborstar av bambu.

Allt tillverkas i fabrik i Kina.

Strax innan jul började han försäljningen och levererade sina produkter till ett värde av 75 000 kronor redan första månaden.

Nu är omsättningen uppe i över 200 000 kronor och tendensen är ingen annan än att efterfrågan ständigt ökar på Gustavs tandvårdsprodukter, samtidigt som han bidrar till välgörenhet. För varje produkt han säljer donerar han en tandborste till behövande barn i Kina.

– Jag har beställt hem över 2 500 produkter från fabriken i Kina och räknar med att nå över 600 000 kronor i försäljning. I april ska jag besöka fabriken i Kina och dessutom dela ut över 1 1000 tandborstar till välgörenhet, berättar han medveten om att han – trots allt – ännu är låst av gymnasiestudier och halvt begränsat av att han ännu inte kan expandera fullt ut i sitt UF-företagande.

– Jag står lite i ett vägskäl, ska jag satsa på det här måste jag bilda ett aktiebolag efter gymnasiet och det är klart att det vore dumt att inte driva det här vidare. Men just nu skulle jag till exempel behöva knyta avtal med såväl post- och betalningsleverantörer för att underlätta orderhanteringen, berättar han.

Säljådran och entreprenörskapet har han haft från tidig ålder.

– Som liten plockade jag fyrklöver som jag sålde för en krona styck till nära och kära. Jag har alltid haft ett intresse kring affärstänket bakom reklam och design. Andra vill spendera pengar, jag vill tjäna dem i stället. Men pengar är inte allt, men det är ett bra verktyg för att utveckla en affärsverksamhet, säger han.